📔 🔧 Het ontwikkelen van je eigen vragenlijst voor bij de start van nieuw project (gratis)

Een goede vragenlijst bespaart je tijd, geeft je duidelijke inzichten in het hoofd van de opdrachtgever en vormt uiteindelijk een sterke basis voordat je gaat ontwerpen. Ik geef je in deze les tips om je eigen vragenlijst te ontwikkelen, maar je kan ook mijn vragenlijst downloaden. Voor jou in pdf vorm, maar voor mijn klanten is dit invulbaar via Notion.

Stap 1: Het doel bepalen

Voordat je start met de vragenlijst is het van belang om te bepalen wat het doel is. Een vragenlijst voor een website zal er in de basis wellicht hetzelfde uitzien als voor een huisstijl traject, maar zal hier en daar verschillen. In dit voorbeeld ga ik uit van een vragenlijst voor de huisstijl.

Stap 2: Wat wil je weten van de klant?

Ik zie de vragenlijst zelf altijd als een naslagwerk, een blauwdruk van het bedrijf van de klant. In een intakegesprek heb je het al over het bedrijf gehad, maar echte details zullen er nog niet zijn. Zelf vind ik het fijn om de vragenlijst in drie delen te splitten.

  • Over het bedrijf
  • Over de doelgroep
  • Over de uitstraling

Wil je meer weten over het bedrijf, de kernwaarden? Of heb je juist extra informatie nodig over de doelgroep? Is er bijvoorbeeld al een doelgroepanalyse geweest?

Zelf vraag ik ook altijd aan de klant welke stijl ze zelf voor ogen hebben. Let op: dit betekent niet dat ik dit één op één overneem. Maar dit geeft mij wel inzicht in wat de klant zelf mooi vindt en of dit past bij de doelgroep.

Stap 3: Formuleer je vragen

Wanneer je weet wat je wilt weten kan je passende vragen stellen. Hoe specifieker je bent hoe beter.

Voorbeelden van vragen die je kan stellen:

  • Welke vijf kernwaarden passen bij jouw bedrijf?
  • Wat zijn drie concullega’s die je inspireren?
  • Welk doel heb je met de huisstijl? Optie 1, optie 2 of optie 3?

Stap 4: Geef de vragenlijst vorm

Uiteindelijk moet deze vragenlijst terecht komen bij de klant. Hoe je dit doet, is aan jou. Je zou een vragenlijst kunnen maken:

  • die je via de mail verstuurd
  • in typeform (of een andere online tool)
  • in een crm systeem

Hoe je de vragenlijst communiceert, ligt aan je klant. Maak het je klant zo makkelijk mogelijk. De jonge doelgroep zal een typeform waarschijnlijk erg fijn vinden een wat oudere doelgroep gaat liever voor iets voor de mail.

Ik adviseer je om een vorm te kiezen die jij fijn vindt. Mocht blijken dat je doelgroep er niet mee overweg kan, dan kan je dit nog aanpassen. Toen ik net begon werkte ik met invulbare pdf’s, maar deze kreeg ik vaak ingescand terug omdat het online invullen niet lukte. Of met antwoorden in een word document. Sindsdien ben ik over op Notion, waar ze de vragenlijst (maar ook de rest van het traject kunnen volgen) direct kunnen invullen.

Tips:

  • Wissel je vraagstelling af. Niet alleen open vragen, maar ook ja/nee vragen of vragen waarbij ze iets moeten afvinken. Dit zorgt er voor dat de interesse blijft en kan je zelf al een beetje sturen naar wat voor soort antwoorden je verwacht.
  • Denk na over de volgorde van de vragenlijst. In de basis zet je het belangrijkste vooraan.
  • Liever een vraag te veel, dan achteraf nog aanvullende vragen moeten stellen

Download hier mijn vragenlijst.