📹📔 Vijf tips bij het bepalen van je lievelingsklant (gratis)

Van welke opdracht kreeg jij de afgelopen tijd de meeste energie? En heb je stiekem iets te veel uren ingestoken? Voor welke klant doe je altijd net een beetje meer? Voor welke klant zou je stiekem zelfs gratis werken?

Dit zijn de eerste vragen die ik je stel om na te denken over je doelgroep. Een doelgroep kiezen is namelijk niet eenvoudig en niet iets wat je zomaar doet. In deze video geef ik je vijf tips om je doelgroep te bepalen, hieronder staan ze alle vijf uitgebreid beschreven.

1. Som zoveel mogelijk doelgroepen op

Bij het bepalen van je doelgroep is het goed om ook dingen uit te sluiten. Ga daarom zitten om zoveel mogelijk doelgroepen op te sommen die je maar voor je bedrijf kunt bedenken. Een aantal vragen om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen op te sommen zijn:

  • Welke doelgroepen passen bij mij als merk?
  • Welke doelgroepen passen bij mijn merkidentiteit?
  • Binnen welke doelgroepen hebben wij een groot netwerk?
  • Welke doelgroepen zijn de meest winstgevend?
  • Voor welke doelgroepen vindt je nu het leukst om te werken?
  • Welke doelgroepen hebben het meeste omzetpotentieel?
  • Welke doelgroepen hebben zulke grote problemen dat ze willen betalen voor een oplossing die jij kunt bieden?

2. Segmenteer je doelgroep

Nog te vaak bepalen bedrijven geen of te algemene doelgroepen. MKB-bedrijven en particulieren zijn doelgroepen die veel te groot zijn om specifieke acties op te bepalen. Daarom is het goed om je doelgroep te segmenteren. Een aantal vragen die je kunt stellen om zoveel mogelijk doelgroepen te kunnen segmenteren zijn:

  • Vestigingsplaats/ locatie;
  • Branche(s);
  • Interesses van de doelgroep;
  • Omzetgrootte/ inkomen;
  • Leeftijd;
  • Etc;

3. Wie wil er betalen voor je oplossing

Vaak worden doelgroepen door bedrijven nog wel eens verward met de gene die zij kunnen helpen. Ze formuleren de doelgroep dan ook als Ik kan iedereen helpen. Maar wees eerlijk, je kan niet iedereen helpen én je wilt niet iedereen helpen. Draai het eens om: Wie wil er door jou geholpen worden?

En nog concreter is het om de vraag te stellen: Wie is er echt bereid om te betalen voor je oplossing?

4. Maak een keuze uit deze doelgroepen

In de eerste tip heb je een lijst gemaakt met zoveel mogelijk doelgroepen. Probeer uit deze doelgroep er één uit te kiezen. Een goed hulpmiddel is hierbij om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Krijg je energie van de doelgroep (Heeft deze doelgroep een funfactor)?
  • Heeft de doelgroep een groot omzetpotentieel?
  • Heb je affiniteit met de doelgroep?
  • Heeft de doelgroep een grote omvang?
  • Is je doelgroep bereid te investeren in je oplossing?

Als je iedere vraag beantwoord met een score van 1 tot 5 (1 is slecht, 5 is goed) komt er een totaalscore per doelgroep uit. Op basis hiervan heb je een goed overzicht van welke doelgroep het meeste geschikt is.

5. Maak een persona van je doelgroep

Als je een keuze hebt gemaakt voor je doelgroep is het verstandig om een persona van je doelgroep te maken. In een persona maak je een beschrijving van je doelgroep. Je gaat next level en duikt helemaal in de individu.

De bedoeling is dat je een beeld krijgt van de doelgroep. Zo kan jij je meer inleven in de doelgroep en alles wat je doet in je bedrijf op deze persoon laten aansluiten.

In een volgende les vertel ik je alles over persona’s en hoe je deze kunt opstellen.