Dit heb je nodig als je start als grafisch ontwerper
Wat heb je nodig als je start met je grafische studio? In deze blog vertel ik je wat jij wel en niet nodig hebt als je start met ontwerpen. En ik ga er eigenlijk heel erg simpel over zijn. Het enige wat je nodig hebt is een computer waarop je kunt ontwerpen.
En dan zou ik zeggen met Adobe. Dus met InDesign, Photoshop en Illustrator. Vooral die laatste is heel erg belangrijk. Dat heb je nodig.
En wat je nog meer nodig hebt is een strategie om jezelf neer te zetten als bedrijf, als persoon. Zodat je ook echt aan klanten komt. En dat is het. Veel meer ga je in het begin niet nodig hebben.
Kijk, die laptop mag duidelijk zijn. Je moet natuurlijk aan de slag kunnen voor je klanten. Je moet de software en de hardware hebben die zo ook echt kunt werken. Zonder laptop kom je natuurlijk gewoon niet heel erg ver. Dus dat mag logisch zijn dat je dat nodig hebt. Dat heeft geen Macbook te zijn van 3.000 euro. Zolang het maar een apparaat is met genoeg werkgeheugen, dan kan je meteen aan de slag.
Maar daarnaast heb je wel echt dit nodig: een plan van aanpak
Dat je weet wat je gaat doen met je bedrijf. Wat je wilt bereiken en hoe je daar gaat komen.
Noem het een strategie, noem het een bedrijfsplan. Zodat je niet roekeloos aan de slag gaat, maar concrete stappen kan zetten.
En natuurlijk mag je lekker spelen en experimenteren. Maar als je echt geen idee hebt wat je wil doen, dan ga je net als in mijn geval twee jaar lang heel weinig doen. Of ga je wel dingen doen, maar niet dingen die per se ergens toe leiden. En dat is natuurlijk gewoon heel erg zonde.
En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat je binnen twee jaar je bedrijf helemaal bij de miljoen moet hebben, maar het is ook zonde als je eigenlijk best wel kostbare tijd die je hebt voordoet aan niet echt hebben van plannen.
Stel je doelen op
En wat staat er in zo’n bedrijfsplan of strategieplan, groeiplan, hoe je het ook maar wil noemen, daarin staan jouw doelen, dingen die je wil bereiken met je bedrijf, dat kan heel praktisch zijn, dat kan heel zakelijk zijn, maar dat kan ook heel persoonlijk zijn. Denk aan een omzetdoel of een klantdoel.
Of ik wil zoveel projecten hebben gedaan in het jaar. Of ik wil een opdracht zoals deze binnenhalen dit jaar. Dat soort hele praktische dingen. Of ik wil maximaal 24 uur per week werken, ik noem maar wat. En wel een bepaald omzetdoel halen. Of ik wil dit jaar mijn winst verhogen. Dus niet zozeer mijn omzet verhogen, maar mijn winst verhogen.
Maar je zou ook kunnen denken aan het doel als ik wil ervoor zorgen dat mijn werk-privé balans wat beter in elkaar steekt. Dat is voor mij zo’n ongoing doel, daarom komt deze voor mij altijd weer terug. Of dat je een nieuwe dienst wil lanceren of een nieuw product wil lanceren.
Maar vergeet ook niet je marketingplan
Dus wat ga jij doen om aan die klanten te komen? Wat voor soort vormen van marketing ga je inzetten? Waar zit je doelgroep te wachten? Ga je een nieuwsbrief neerzetten? Ga je een e-maillijst opbouwen?
Ga je aan de slag met social media? Zit je doelgroep op TikTok? Of ga je voor een SEO-strategie? Of ga je wellicht wel adverteren op Google? Dat kan van alles zijn. En daarnaast een acquisitie, dus hoe ga je acquisitie doen, wat is je doelgroep, met wie wil je samenwerken, wat heb je nodig om goede verkoopgesprekken te voeren.
Wat heb je dan niet nodig?
- Een goede huisstijl heb je voor jezelf in het begin ook echt nog niet nodig
- Een werkplek, ik noem maar wat, een kantoor heb je in het begin echt nog niet nodig.
Je moet vooral aan de slag kunnen met werken. Dat is het allerbelangrijkste. En weten hoe je jezelf wilt verkopen én aan wie.
Last but not least: wie wordt je doelgroep?
Voor wie wil je werken? Wat wordt je doelgroep?
Ik heb het er regelmatig over met klanten en met andere ondernemers, dat we ons heel erg focussen En dat we die eigenlijk meteen al moeten hebben staan, zodra we starten met ondernemen.
En dat is gewoon bizar moeilijk. In het begin weet je gewoon nog niet met wie je wil werken, voor wie je wil werken. Dus wat ik zelf zou adviseren is, oké, ga in het begin lekker spelen, neem elke opdracht aan die je kan vinden, elke opdracht waarvan je denkt van, oh, dit lijkt me heel erg leuk om te doen, en ga op het einde reflecteren.
Vond ik dit echt een leuke opdracht? Zo ja, waarom? Wat beviel mij? En zo nee, waarom niet? Waarom vond je het niet leuk? Was de persoon niet leuk? Was het soort opdracht niet leuk? Of was de communicatie niet goed? Wat ging er mis, wat ging er goed. En hoe vaker jij voor een klant hebt gewerkt, hoe beter jij weet, dit vind ik leuk, dit vind ik niet leuk.
En op basis daarvan kun je uiteindelijk je doelgroep bepalen en neerzetten.
Begin!
Het begin is niet zo moeilijk, maar ga je vooral focussen op het opbouwen van je netwerk. Als jij een laptop hebt en je hebt een plan hoe je uiteindelijk je bedrijf neer wilt zetten, dan ben je er al. Veel meer heb je niet nodig. Vind je het leuk om meer te leren over het neerzetten van je bedrijf? Check dan ook even dit.
Zeg hallo tegen leuke klanten én opdrachten!
Laat hieronder je gegevens achter en je krijgt meteen toegang tot het e-book om de allerleukste klanten te scoren!